Postaw mi kawę na buycoffee.to

Produkty ograniczające wchłanianie żelaza

Produkty ograniczające wchłanianie żelaza

Najważniejszą i najczęstszą przyczyną niedokrwistości na tle żywieniowym jest niedobór żelaza w diecie, czyli pierwiastka wchodzącego w skład hemu, który tworzy  hemoglobinę.

✅ Żelazo hemowe, czyli pochodzące z produktów zwierzęcych wchłania się w 15-20%, a żelazo niehemowe obecne w produktach roślinnych tylko w 1-10%.

✅ Obecność witaminy C zwiększa wchłanianie żelaza - warto łączyć mięso i warzywa lub owoce w jednym posiłku.

 Są składniki diety, które zmniejszają wchłanialność żelaza:

✅ błonnik pokarmowy - obecny m.in. w pełnoziarnistych produktach zbożowych,

✅ fityniany - zawarte m.in. w orzechach i roślinach strączkowych,

✅ szczawiany - zawarte m.in. w szczawiu, szpinaku, rabarbarze,

✅ taniny - zawarte w m.in. w herbacie, kawie, czekoladzie,

✅ wapń - zawarty m.in. w mleku i produktach mlecznych,

✅ miedź - zawarta m.in. w w orzechach i roślinach strączkowych,

✅ cynk - zawarty m.in. w roślinach strączkowych i serach żółtych.

Dlatego warto pamiętać o tym, by nie łączyć powyższych produktów, które utrudniają wchłanianie żelaza z tymi, które są jego dobrym źródłem:

✅ Posiłków mięsnych nie popijaj herbatą lub kawą.

✅ Nie łącz mleka i jego przetworów z mięsem. 

✅ Warzyw i owoców nie poddawaj działaniu wysokiej temperatury, gdyż tracona jest wtedy witamina C, która zwiększa wchłanianie żelaza.

✅ Uważaj na produkty zawierające szczawiany - ogranicz ich spożycie (szczaw, szpinak, czekolada, kakao, rabarbar). 

✅ Spożywaj duże ilości chudego czerwonego mięsa (wołowina, cielęcina, królik, wędliny wołowe, cielęce), które są źródłem żelaza i witaminy B12.

 

Umów się na konsultację dietetyczną online lub w gabinecie
Newsletter
Zostaw e-mail i bądź na bieżąco z nowościami z dziedziny diety i treningu
Podając adres wyrażasz zgodę na otrzymywanie od nas maili.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl